پرسمان3 | ||
|
آيا وجود اختلاف قرائتها به معناى تحريف قرآن است؟ پاسخ: براى رسيدن به پاسخ بايد به چند نكته توجه داشته باشيم. 1. قرائت چيست؟ و با قرآن چه تفاوتى دارد؟ در مورد قرآن سه چيز داريم: 1. قرآن: همان است كه از طريق وحى به پيامبر رسيد و حضرت تلاوت كرد. و به صورت متواتر به دست ما رسيد. 2. مكتوب قرآن: نوشته قرآن كه از روى آن مىخوانيم. نوشته و خط قرآن در طول تاريخ تغييراتى داشته است، مثلًا خط كوفى بود، نسخ شده و ... اينها تغييراتى است كه در خط به وجود آمد. اختلافاتى هم كه امروزه در برخى از كلمات و نوشتهها هست، سير طبيعى خود را دارد، منتها اين مسئله ملاك قرآنيت چيزى نمىشود؛ هرچند چيزى كه ميان مردم به عنوان قرآن مشهور است، همين مكتوب فعلى است اين مكتوب حاكى قرآن است و قرآن، اصل آن چيزى است كه پيامبر تلفظ كرد و به صورت متواتر به ما رسيده است. 3. قرائات قرآن: يعنى نحوههاى تلفظ و گويش. نحوههاى بيان و گويش قرآن كه گاه در اثر اختلاف لهجهها به وجود آمده، بعضاً به خاطر بعضى گرايشات خاص قاريان قرآن يا روايتهاى مختلفى بود كه از صحابه نقل شده بود. ابن مجاهد قرائاتى را كه در مورد قرآن به وجود آمده بود، در 7 قرائت مشهور جمع آورى كرد كه بعداً 10 و 14 قرائت مشهور شد. اين قرائات كه معمولًا غير از گويش معمولى قرائات متواتر مسلمانان است، اشكالاتى دارد، از جمله: 1. سند قرائات مشكل دارد. آيت الله خوئى «1» در البيان و ديگران با بررسى نشان دادهاند كه سند اينها معمولًا مشكل دارد؛ مگر برخى از موارد. 2. بر فرض صحت اسناد، خبر واحد هستند. ما مىدانيم كه خبر واحد، خبر ظنى است و قرآن به وسيله ظن اثبات نمىشود؛ بلكه به وسيله يقين (تواتر) اثبات مىشود. قرائتى هم كه امروزه در جهان اسلام عموميت دارد (حفص از عاصم) خبر واحد است، هرچند به اميرالمؤمنين (ع) و عثمان مىرسد و شيعيان و اهل سنت قبول دارند، البته در برخى كشورهاى شمال افريقا و ... قرآن را علاوه بر قرائت فوق به قرائتهاى ديگر مىخوانند. قرائت حفص از عاصم متواتر نيست و سندش هم حداكثر ظن آور است و آنچه موجب شد اين قرائت پذيرفته شود، توافق بيشتر اين قرائت با قرائت متواتر مسلمانان است، بنابراين قرائات هيچ اعتبارى ندارند. به عبارت ديگر قرآن بودن به وسيله شقّ اول (الفاظى كه از پيامبر به صورت متواتر نقل شده است) ثابت مىشود؛ نه به وسيله قرائات قرآن، لذا مفسران قديم به قرائات توجه مىكردند، چون در جامعه خيلى رواج داشت. گاهى اوقات هم استدلالهاى متفاوتى بر قرائات مىشد. مثلًا در مجمع البيان بحث قرائات را مىآورد و بعد به توجيه و دلائل آن را مىپردازد، ولى مفسران اخير چون قرائات را حجت نمىدانند، در تفسير به بحث قرائات توجه نمىكنند. مثلًا در كل 27 جلد تفسير نمونه يكى دو مورد بيشتر به اختلاف قرائات توجه نشده است. نكته: با توجه به آنچه گفتيم، ترويج اين قرائات توسط برخى قاريان درست نيست و بايد توجه بكنند كه اين قرائات متواتر نيست و قرآن با آن ثابت نمىشود و ترجمه و تفسير قرآن هم بر اساس قرائات مذكور درست نيست. رابطه اختلافات قرائات با تحريف قرآن با توجه به اينكه اين قرائات غير از قرآن است، اختلاف در قرائات به معناى اختلاف در قرآن نيست، چون قرائات غير از قرآن است. اختلافات قرائات تنها يك بحث علمى است و در مباحث علوم قرآن هم بيشتر به عنوان تاريخ علم مطرح است. اختلاف قرائات گاهى اوقات با اختلاف در معنا منتهى مىشود، مثلًا بر اساس خبر متواتر و يقين آور در سوره حمد «مالك يوم الدين» مىگوييم، ولى برخى به جاى مالك (صاحب اختيار) ملك (پادشاه) قرائت كردهاند. __________________________________________________ (1). البيان فى تفسير القرآن، ص 151. نظرات شما عزیزان: موضوعات مرتبط: برچسبها: |
|